The Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Sanne Sophie - WaarBenJij.nu The Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Sanne Sophie - WaarBenJij.nu

The Outback

Door: Sanne Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 Oktober 2016 | Australië, Alice Springs

Aangekomen in Alice Springs was het eerste wat ons opviel de temparatuur, heerlijk 22 graden tegenover 40 in Darwin. Alice Springs zelf is een kleine stad in de complete middle of nowhere. We zijn hier naar de Kangaroo Sanctuary geweest, dit was heel bijzonder. Deze man zorgt in zijn eentje voor alle kangaroos, per jaar worden er rond de 300 Joey's (baby Kangaroos) binnen gebracht. Er worden heel veel Kangaroos snachts aangereden, als je een Kangaroos aanrijdt is het jou taak om te kijken of de moeder een Joey in de buidel heeft en haal je de Kangaroo van de weg. De Joey kun je dan naar een Sanctuary brengen zoals in Alice Springs. Er is sinds een paar jaar een documentaire reeks over de Sanctuary, Kangaroo Dundee! Leuk om een aflevering van te bekijken! Ik heb een baby Kangaroo vast mogen houden en een flesje gegeven. Dat was echt heel bijzonder. Op 23 oktober zouden we aan de 6 daagse tour beginnen richting Adelaide met zo'n 3000 km voor de boeg. Om 6 uur werden Brenda en ik als eerste opgehaald uit het hostel. Na iedereen opgehaald te hebben door heel Alice springs begon de reis richting Kings Canyon. In Urlanda hebben we emoes eten gegeven, bijzondere beesten! In de middag kwamen we aan bij Kings Canyon waar we in de bergen een wandeling van 6 km gemaakt (3-4 uur). Vanaf hier hebben we elke dag 35+ graden gehad. De eerste 500 meters was het steil omhoog en pittig. Uitzicht op de vallei was echt prachtig en Kings Canyon was de absolute highlight van de tour!!! Hier veel zandsteen muren gezien. Het enige wat je ziet overal rondom je heen is rood gesteente en dan ineens out of nowhere is daar een meer, de garden of Eden, dat was erg gaaf om te zien! Hier hebben we en praatje gekregen over de Aboriginals cultuur. In de avond hebben we geslapen op een campground in Kings Freek. Hier zouden we slapen in de beruchte swags, dit is een slaapzak voor buiten met een matras erin waar je met je eigen slaapzak in kruipt. Je slaapt hierbij dus in de open lucht met de mooiste sterrenhemel die je je maar kunt voorstellen! Het was in al behoorlijk koud, dus dikke kleding aan. Helaas was dit bij lange na niet voldoende en ben ik tot op het bot verkleund geweest.
Op dag 2 hebben we een wandeling van 10 km gemaakt rondom de heilige berg Uluru ook wel Ayers Rock genoemd. Dit was een wandeling op vlak gebied maar omdat we op het heetst van de dag die wandeling hebben gemaakt hebben we er 4 uur over gedaan en was het best pittig. Je kan ervoor kiezen om de heilige berg te beklimmen maar dit proberen de tourguides je af te praten, het is een onwijs stijle hoge berg, daarnaast is het een heilige berg voor de aboriginals en die hebben liever niet dat je Uluru beklimt. Er zijn al heel veel mensen overleden die de berg hebben beklommen vanwege struikelen, vast komen te zitten in een gleuf of van de berg af waaien door de onwijs sterke wind. Wij hebben de berg dan ook niet beklommen. In de avond hebben de zonsondergang bij Uluru gezien, dit was erg gaaf want de rots veranderd langzaamaan van kleur van rood, naar dieprood naar paars. In de avond hebben we geslapen op een campground vlakbij Uluru genaamd Yalara. Wederom in Swags geslapen, maar vanwege mijn gehuurde slaapzak die tot min 5 graden kan heb ik heerlijk geslapen!
Op dag 3 stonden we om 5.15 op om de zonsopgang over Uluru te zien en daarna een wandeling te maken van 3 uur in Kata Tjuta. Helaas heb ik deze wandeling moeten uitzitten omdat ik erg veel last had van mijn heup, maar ik heb heerlijk bij een lookout gezeten en een flinke slang gezien. In de middag hadden we lekker vrij en hebben we met de hele groep heerlijk bij het zwembad gelegen.
Dag 4 was de vervelendste dag ivm om 4.00 opstaan en die dag hebben 700 km gereden naar Coober Pedy, doodmoe na deze dag. Dit is een mijnstadje en heel bijzonder. Omdat het hier bijna altijd heet is en temparaturen kan halen tot 50 graden wonen de mensen hier onder de grond. Ja je leest het goed, 70% van de mensen heeft zijn huis onder de grond uit steen gehakt. Het blijft onder de grond stabiel qua temperatuur en is het hier standaard 22 graden. De huizen zijn van alle gemakken voorzien, water, keuken en elektriciteit. Het enige wat ze niet hebben zijn ramen waardoor ze dus zonlicht mislopen. Hierdoor heeft Coober Pedy ook een groot aantal mensen die zelfmoord plegen per jaar. In Coober Pedy hebben we ook nog een Opaalmijn bezocht en gehoord hoe dit in het verleden ging en hoe het er nu aan toe gaat. We zijn tot 20 meter on de grond geweest en was er de mogelijkheid om opalen te kopen. We hebben een klein stukje opaal gezien die 10.000 dollar was vanwege de bijzondere kleuren, bizar en het was geen eens een sieraad of iets waar je wat mee kan. In de avond zijn we naar een Kangaroo sanctuary geweest, deze was echter een stuk kleiner dan die in Alice Springs, maar wel net zo bijzonder! Hier mochten we op de beruchte Didgeridoo proberen te blazen, wat nog niet zo makkelijk is. Na een mini lesje lukte het om er een normaal geluid uit te krijgen! In de avond sliepen wij in een hostel onder de grond! Leuk om mee te maken.
Op dag 5 werden we door onze tourguide gewekt met keiharde muziek ACDC- Highway thru hell om 5.00, monster en zijn we op weg gegaan naar Wilmington wat een compleet ander gebied is dan waar we afgelopen paar dagen in zijn geweest. We reden door een compleet groene vallei met bergen en beekjes, waar afgelopen dagen rood de kleur was van ALLES, de auto, het eten, mijn schoenen, mijn benen, kleding alles dus. Dus dit was een leuke verandering! In de avond een bumpy ride gemaakt door de vallei om op tijd te zijn voor de zonsondergang over de vallei, dit was heel gaaf om te zien, maar wat een kou! Dit was alweer de laatste avond en hebben we dit afgesloten met een kampvuur met wijn, marshmallows en muziek.
Dag 6 weer om 5.15 opgestaan om naar Flinder Ranges te gaan, dit is een vallei met allemaal rotsen en beekjes zonder een echt voetpad. Zoals eerder vermeld is de rots niet mijn beste vriend en ben ik behoorlijk hard gevallen op een rots op mijn stuitje. Toch de wandeling afgemaakt en het was wel erg gaaf om mee te maken! Na de wandeling zijn we naar Taylors Winnery gereden voor een winetasting, dit was een leuke afsluiter met de hele groep! Na de Winnery begonnen we aan de reis naar Adelaide waar we nog zo een 250 km van verwijderd waren. Toen we dichterbij de grote stad kwamen werd het steeds drukker en werd de bus steeds stiller. Het is nogal een verandering van urenlang niemand tegenkomen op de weg naar in de spits in de file staan. Brenda en ik hebben dan ook even moeten wennen aan de drukte. Na een paar dagen Adelaide was het best een leuke stad. In Adelaide zelf hebben we een fietstoch gemaakt van ongeveer 30 km naar het strand en hebben we de Dutch Shop bezocht voor een broodje kroket, een patatje oorlog en dropjes! Heerlijk! Op 3 november gaan we naar Kangaroo Island en op 5 november gaan de Great Ocean road doen van Adelaide naar Melbourne, toevallig met twee onwijs leuke belgische meiden die we hebben ontmoet op onze 6 daagse outback tour.