Spookstad Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Sanne Sophie - WaarBenJij.nu Spookstad Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Sanne Sophie - WaarBenJij.nu

Spookstad Darwin

Door: Sanne Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sanne

10 Oktober 2016 | Australië, Darwin

Savonds laat aangekomen in Darwin, meteen ondervonden waarom iedereen klaagde over het weer. BLOEDJEHEET hier, zeker 40 graden met een luchtvochtigheid van 68%, in the wet season van november tot maart is de luchtvochtigheid hier 100%, zweten geblazen dus en valt er dus ook onwijs veel regen? Veel gebieden waar mensen wonen komen compleet onder water te staan, een safe haven voor alle krokodillen! In the wet season zijn de National parken gesloten vanwege again de krokodillen. In Darwin zelf is vrij weinig tot niets te beleven. We zouden hier in totaal 10 dagen verblijven en een 3 daagse tour gaan doen naar het Kakadu en Litchfield National Park. Maar na 2 dagen Darwin hadden we al gezien dat 10 volle dagen in de stad veel te lang was, daarom hebben we de vlucht naar Alice Springs 5 dagen eerder gepland. Ook in Darwin kun je niet in de zee zwemmen ivm nog grotere krokodillen dan in Cairns, daarom hebben ze hier ook een lagune gemaakt om wel verkoeling te krijgen in dit warme en vochtige klimaat. Een hoop crocs dus (het Aussie woord voor die beesten). Op Donderdag en Zondagavond is er de Mindil sunset beach market waar allemaal eetkraampjes staan van poffertjes(!) tot aan pizza, fish and chips en heel veel Aziatisch eten! Dit is take away food wat je met een miljoen anderen op het strand opeet tijdens het zien van de zonsondergang. Dit was wel erg mooi en dan ook wel een bezoekje waard! Na een paar dagen Darwin werden we om 6.30 opgehaald vanuit ons hostel om aan de drie daagse Kakadu en Litchfield tour te beginnen met een groep van 12 personen waar we niemand van kenden. Onze eerste stop was de Mary River waar we een boottocht hebben gemaakt om krokodillen en ander wildlife te spotten. Hier hebben we 5 salties gezien (zoutwatercroc). Bij de grootste kwamen we erg dichtbij met de boot en kon iedereen op een soort plateautje staan om foto's te maken, toen ik aan de beurt was begon dat rotbeest na een paar foto's intens te grommen en stuiptrekkingen te vertonen en schoot weg het water in. Ik schrok daar zo van dat ik van het plateu viel, gelukkig de boot in en niet de andere kant op haha. Op deze tocht hebben we veel bijzondere en typisch Aussie vogels gespot zoals de Jabiru(foto). Na de boottocht zijn we naar Ubirr gereist om te leren over de indigenous culture (aboriginals culture). Het was bijzonder om alle rotsschilderingen te zien sommige meer dan 1000 jaar oud, nadeel hier was de enorme hoeveelheid vliegen die totaal geen schaamte kennen en OVERAL in willen (mond,neus,oren,ogen) kruipen. Ik was erg blij met mijn super hippe vliegennet! Geklommen naar de Nadab lookout voor een gaaf uitzicht over Arnhem Land (aboriginal land). De slaapplaats voor die nacht was in Cooinda waar we in tentjes hebben geslapen waar je doorheen kon kijken en snachts dus alle wildlife van dichtbij kon zien. Op dag twee hebben we een flinke klim gemaakt om bij de rock Pools aan te komen voor a swim met stunning uitzicht. Op deze dag hebben we de Gunlom falls bezocht ipv de Twin En Jim Jim falls omdat deze al gesloten waren ivm drie keer raden.. Crocodillen. Wat wel erg jammer was aangezien iedereen dat het hoogtepunt vind van Kakadu National park. Savonds wederom in tentjes geslapen maar dit keer op
Mount bundee station. Dit is cattle farm, maar we hebben meer Kangaroos dan koeien gezien haha. De avond afgesloten met een echte Aussie bbq en een kampvuur met marshmallows! Dag 3 de laatste dag, vandaag naar Litchfield National Park. Als je door de parken rijd zie je overal grote rode zandbergen staan, dit zijn bergen die termieten maken. Elke meter staat voor 10 jaar werk voor de termieten. We zijn bij de grootste termieten berg. Hier zijn we gestopt voor een foto van de Florence falls en hebben we gezwommen bij de Wangi falls. Als laatste zijn we gestopt bij de Buley Rockholes, het hoogtepunt. Dit zijn trapsgewijze natuurlijke zwembaden de een nog dieper dan de ander. Hier kon je van een hoger punt in springen, dit was wel even spannend ivm rotsen en ik niet zulke goede vrienden zijn maar uiteindelijk ben ik toch meerdere malen ervanaf gesprongen. Hierna begonnen aan de terugreis naar Darwin met heel veel 90"s songs waar we uiteindelijk met de hele bus hebben meegezongen. De tourguide was blij dat hij dat niet eerder had opgezet! In de avond met bijna de hele groep gaan eten en de avond erop ook, dit was een mooie afsluiting van de paar dagen. Hierna vliegen wij naar Alice Springs!